Filtrid

Õlifiltrid
Õhufiltrid
Kütusefiltrid
Salongi õhufiltrid


Fram kaubamärgi ajalugu sai alguse aastal 1934, kui kaks keemikust teadlast Frederik Franklin ja Edward Aldham leiutasid uut tüüpi õlifiltri.
Fram on maailma suurim filtritootja, kellel on 27 tehast üle kogu maailma.
Fram-i filtrid toodetakse vastamaks originaalosa (O.E.) standarditele.
Fram toodab rohkem kui 2500 nimetust õhu-, õli-, kütuse-, transmissiooni-, hüdraulika-, jahutusvedeliku- ja salongifiltrit üle maailma levinud mudelitele.


Õlifiltrid

 

Määrdeainest eraldi on õlil ja õlifiltril järgmised ülesanded:
   • jahutamine: hõõrdumisel tekkinud soojuse ja mootorisoojuse imamine ja transportimine.
   • puhastamine: töö käigus tekkinud ning põletusprotsessist ülejäänud kahjustavate osakeste transportimine (filtrisse).
   • tihendamine: silindrihülsi ja kolvirõngaste vahel, simmelrõngad jne.
   • mehaanilise ja põletusprotsessi müra summutamine.

Kui õlifilter ei eemalda kahjustavaid osakesi koheselt määrdeõlist, moodustavad need koos õliga abrasiivse pasta, mille tulemuseks on mootori enneaegne kulumine. Selle tulemuseks on omakorda suured remondikulutused ja seetõttu kasutab FRAM ka juhtlauset "Maksa praegu veidi rohkem, selle asemel, et hiljem palju rohkem maksta".


Mõlemaid filtriversioone saab kasutada järgmistes konfiguratsioonides:
   • täisvoolufiltreerimissüsteemi filtrid
   • möödavoolufiltreerimissüsteemi filtrid
   • täis- ja möödavoolufiltreerimissüsteemi filtrid ehk kombineeritud filtrid



Õhufiltrid

 

Õhufiltri põhieesmärgiks on vähendada kahjulike ja saastavate ainete (abrasiivne mustus, õhusolev heitgaaside tahm jne) sisselaset.
Õhufiltri ülesandeks on ka olla kandjaks õhu sisselasketemperatuuri kontrollsensoritele ja reguleerklappidele, mis on suure tähtsusega heitgaaside kontrollimisel ning samuti põlemistõhususe optimeerimisel.
Auto õhu sisselaskesüsteemi osana saab õhufiltrit, täpsemalt õhu sisselasketoru seadistada nii, et võimsuskadu on minimaalne.
Õhufiltri esmaseks eesmärgiks on eemaldada kahjulikke mustuseosakesi sisseimetavas õhus ja seda filtri abil, mis asub õhu sisselaskeava ja silindri(te) avauste vahel, bensiinimootorite puhul enne karburaatorit.



Kütusefiltrid

 

Bensiin ja diislikütus on kõige tuntumad sisepõlemismootorite kütuseliigid. Saastavad ained (mustuseosakesed, vesi) satuvad kütusesse erinevail viisil:
   • saastumine tootmise, transportimise, ladustamise, remondi jne käigus
   • saastumine kütusepaagi ventilatsioonisüsteemi kaudu
   • saastumine mustuse ja oksüdeerimise tõttu kütusepaagis või torustikus 
   • kondenseerunud vesi kütusepaagis, põhjustajaks muutused temperatuuris

Need saastavad osakesed tuleb eemaldada kütusest, et vältida toitesüsteemi erinevate osade rikkeid või tõrkeid.

Toitesüsteemid 
   • karburaatorsüsteemid
   • sissepritsesüsteemid
   • diiselmootorite toitesüsteemid

Mõne filtrisüsteemi paigalduse juures on süsteemil automaatne veekinnipidamise funktsioon. Kui veetase filtris tõuseb maksimaalse lubatud piirini, hakkab armatuurlaual vilkuma kontrolllamp. Et vähendada vee kondenseerumisvõimalust kütusepaagis, soovitame täita paak tankimisel täielikult, vähendades sellega õhuruumi kütuse kohal paagis. Mida vähem õhku on paagis, seda vähem on veeaurul võimalik kondenseeruda.


Salongi õhufiltrid

 


Autoga sõites ohustab saastatus juhti kaks või kolm korda enam kui jalakäijat.
Auto ventilatsioonisüsteem on peaaegu otseses kokkupuutes eessõitvate autode heitgaasidega, samuti tolmu, õietolmu ja tahmaga.
Salongi õhufilter vähendab tõhusalt tolmukihti tuuleklaasil, parandades seega nähtavust öisel ajal.
Salongi õhufiltrit tuleb kontrollida ja/või vahetada iga kuue kuu tagant, sest aegamööda see ummistub kokkupuutes väliskeskkonnaga.  

Peamised märgid sellest, et filter on ummistunud või küllastunud:
   • Klaasile tekib raskesti eemaldatav udu 
   • Tugev ebameeldiv lõhn käivitamisel 
   • Vähenenud ventilatsiooni õhuvool
   • Raske õhk



Toote kohta rohkem infot Fram Euroopa, FRAM LAV ja Fram USA kodulehekülgedel.

Tekst Automeister As kodulehelt