Vedrud                      


Kilen vedrud toodetakse firmas Lesjöfors AB, mille peakorter asub Rootsis. Vedrusid erinevaks otstarbeks toodetakse Rootsis alates aastast 1852. Tänapäeval varustab Lesjöfors AB oma toodanguga palju erinevaid kliente kosmosetööstuseni välja. Ta on kasvanud Põhja-Euroopa suurimaks vedrutootjaks ja tema areng jätkub hoogsalt ka praegu.


    Tootevalik:   

    * keerdvedrusid  (sõidu- ja pakiautodele)

    * lehtvedrusid  (sõidu-, paki- ja maastikuautod)

    * gaasvedrusid  (autode kapottidele ja tagaluukidele).  



Lesjöfors AB oli esimesi tootjaid, kes võttis kasutusele autode keerdvedrude puhul külmvaltsimise. See on vedrutootmises modernseim meetod. Samal viisil toodetakse näiteks ka mootori klapivedrusid. Kilen pakub nelja erinevat tüüpi keerdvedrusid. Standard-vedru vastab omadustelt originaalvedrule.

Kui ei soovita muuta põhimõtteliselt auto sõiduomadusi, tuleks valida just see vedrutüüp. Kui sõidetakse autoga, mis on pidevalt koormatud, võib standardvedrud auto tagasillal asendada tugevdatud (heavy duty) vedrudega. Need on tavavedrudest 30-40% jäigemad ja hoiavad auto tagaosa koormuse

all paremini õigel kõrgusel. Kahe mainitud vedrutüübi omaduste kompromissina on Lesjöfors AB töötanud välja cargo-vedru, mida võib soovitada juhtudel kui koormatud autoga sõidetakse vaid aeg-ajalt. Tegemist on koormuse all progresseeruvalt käituva vedruga. Kui auto on tühi või kergelt koormatud, on cargo-vedru vaid 5% jäigem standardvedrust. Kui aga auto on täiskoormaga, saavutab cargo-vedru tugevdatud (heavy duty) vedru jäikuse. Cargo-vedrusid müüakse vaid paarikaupa.

Kui on soovi muuta auto juhitavust sportlikumaks võib standardvedrud asendada Kileni madaldussarjaga. See on komplekt neljast vedrust, mis muudab auto madalamaks ja vedrustuse jäigemaks parandades nii auto sõiduomadusi kui väljanägemist.


Millal on vaja vahetada autol vedrusid

Vedru on tehtud kestmaks lugematul arvul töötsükleid, kuid aja jooksul siiski vedru omadused nõrgenevad. Selle põhjuseks võivad olla järgmised asjaolud. Materjali jämedus väheneb korrosiooni tõttu. Ka põhjustab suur töötsüklite arv materjali väsimust ning vedru ei naase algmõõtmeteni. Vedru tööd nõrgendavad ka mehaanilised vigastused. Kõige äärmuslikumaks põhjuseks vedru vahetamiseks on aga tema murdumine. Üldiselt võttes on vedru omadused peale 5 aastat kasutusaega või 100 000km läbimist halvenenud sedavõrd, et on soovitatav need välja vahetada. Hea on teha seda tööd koos amortisaatorite vahetusega, kuna sageli on osa tööd ühist. Ka annab üheaegne vedrude ja amortisaatorite vahetus maksimaalse tulemuse auto sõiduomaduste parandamisel. Et saada vedru vahetamisel õige tulemus, tuleb vedrusid alati vahetada paarikaupa (korraga tuleb vahetada ühel sillal kõik vedrud). Kuna tihti osutub vedrude vahetus oskusi nõudvaks ja isegi ohtlikuks tööks soovitame nende vahetuseks pöörduda kogemustega autoremondiettevõttesse, kellel on vastavad tööriistad ja oskused.


Miks on vaja vahetada autol vedrusid

Murdunud või lihtsalt vananenud vedrud halvendavad juhitavust ja võivad olla ohtlikud. Vananenud vedrudega efektiivsus pidurdamisel ja suunamuutusel halveneb, kuna vedru ei ole võimeline piisavalt vastu võtma tekkivaid jõude. Kui auto tagaosa vedrud ei toeta piisavalt autokeret võivad autotuled hakata pimestama vastusõitjaid. Ka kuluvad erinevad autoosad enneaegselt.


Toote kohta rohkem infot Lesjöfors AB kodulehekülgedel.

 

 


Tekst Automeister As kodulehelt